Økt omsetning og flere ansatte
Fra venstre butikkmedarbeider Katharina Jokerud, Daglig leder Andreas Birath og butikkmedarbeider Muhamad Jafar Zada.
Fra første åpningsdag har det vært travle tider for Birath. Han har drevet butikken alene dag og natt, men har nå jobbet seg opp på en omsetning som tillater flere armer og bein i lokalet. Katharina Jokerud fra Noresund og 15 år gamle Muhamad Jafar Zada er så heldig og har fått bli med på laget. Jokerud smilte for øvrig hele veien gjennom telefonrøret da vi ringte, vi kan vel trygt si at imøtekommenhet og raushet er to stikkord som passer som hånd i hanske når vi snakker om Jokerbutikken på Norefjell.
Bærekraftsarbeid og samarbeidsarenaer
- Både jeg som driver og Joker har stort fokus på bærekraft i vårt arbeid, fremfor alt er det lokal mat i fokus, og gjenbruk av svinn. Det samarbeides mye på tvers, med lokalt næringsliv, deriblant Norefjell skisenter og restauranten Olympique, i tillegg har vi en god dialog med kommunen, noe vi har hatt hele veien. Vi må jo nevne at vi gjerne vil ha flere lokale samarbeidspartnere, da med fokus på å kunne tilby kortreiste produkter, sier Andreas.
Bærekraftig utvikling og fremtidsutsikter
Andreas er en mann med mange tanker og ideer samtidig, ideene gror til mens han venter på at de rette løsningene skal etableres. Vi spurte han om fremtidige mål, og ønsker for utvikling av butikken og tilbud, han trengte ikke lang betenkningstid:
- Akkurat nå forsøker vi å henge med i sesongen, vi vil utvikle når vi har mulighet, men ikke forhaste oss. Vi får se hvordan det blir i lavsesongen, og jobbe litt aktivt ut fra det. Det jobbes med å utvide tjenestetilbudet vårt i form av netthandel, muligheter for bestilling av matkasser, og utkjøring av varer, kanskje da i sammenheng med persontransport til og fra fjellet?
- I lavsesongen ønsker vi å kunne nå sykkelturister. Tankene spinner også rundt det å kunne tilby appbasert booking og utleie, f.eks av verktøy. Det vil nok ta litt tid før vi er der, men på sikt er målet å videreutvikle og utvide tilbudet vårt. Når de rette løsningene kommer, så er vi klare for det meste, avslutter den entusiastiske driveren av Joker Norefjell.
Høsting av erfaringer
Med romjul og vinterferieukene som bakteppe, og påskeuken som skimtes i horisonten så stilte vi spørsmål ved hvilke erfaringer Andreas har gjort seg i tiden etter storinnrykk, og hva som er fokus frem mot påskeuken.
- Trafikken har vært god, sammenlignet med romjulen så var nok besøkstallene litt lavere i vinterferieukene, men det var ikke helt uventet.
Andreas er ikke sein med å innrømme at de nok opplevde en skivebom med vareutvalget, fra jul til vinterferie. – Kundene handler jo andre type varer i jula enn i vinterferien, så der feilet vi nok litt, men det er en av erfaringene vi tar med oss videre, sier han.
Det er store variabler i omsetningstall - Hvis vi ser tilbake på dagen med lavest omsetning, og sammenligner med dagen med høyest omsetning, siden oppstart, så skiller det faktisk opp mot 40 ganger så mye, sier Andreas.
Forberedelser til påsketrafikken
- Vi forbereder oss med å bygge opp lageret uka før påske, og tar forhåndsordre som gjør at vi vet hva vi får. Det er klart at omsetningstall fra romjul og vinterferieukene er enormt viktige for oss, og ikke minst er det viktig å erfare hvilke produktbehov kundene har ved ulike tider på året. Det går blant annet mer solo, appelsin, kvikklunsj og lam i påsken enn ellers i året, sier Andreas.
Andreas var i fyr og flamme når vi snakket med han uka før påske. - Vet du hva? Nå har vi til og med fått en pizzaautomat utenfor butikken, nå kan kundene få rykende varm pizza 24/7, dette blir så bra, sier han entusiastisk.
Bredt spekter av kundegrupper
Andreas forteller at de har ett bredt utvalg av besøkende innom.
- Det er mange som ikke bare er på ferie på fjellet, det er også alle de som har sin arbeidsplass her oppe, og de besøkende som kommer på dagstur.
Døgnåpen selvbetjent butikk
Hva ligger det i at butikken er selvbetjent og hvordan fungerer dette i praksis?
- Kundene kan låse seg inn i butikken helt selv med hvilket som helst bankkort, Apple pay eller Google pay. Kundene betaler i selvbetjeningskasser, som også mange andre butikker har i dag. Det betyr ikke at butikken alltid er ubemannet, det er betjening tilstede hver dag for å steke brød, sjekke dato på varer og fylle på, sier Daglig leder Andreas Birath.