Valg av kommuner
Inspiria drifter fra før ordningene HjemJobbHjem (HJH) i Nedre Glomma og Grønn Jobbvei (GJV) i Buskerudbyen. Disse ordningene er forankret i nullvekstmålet, og skal bidra til reduksjon i bilandelen. Kjernen i ordningene er et sett med ulike reisevanefordeler som skal legge til rette for at ansatte i medlemsbedrifter kan velge å bruke mer sykkel, gange og kollektiv og redusere sin bilbruk.
Dette prosjektet tok utgangspunkt i HJH og GJV, men inkluderte ikke reisevaneundersøkelser og andre mer komplekse tilnærminger som krever et langvarig samarbeid med den enkelte bedrift.
Lillestrøm, Halden og Krødsherad kommuner ble valgt som oppstartskommuner. Dette er kommuner som er geografisk spredd i fylket og som har ulike utfordringer knyttet til trafikk. Lillestrøm fungerer som knutepunkt for store deler av trafikken på Romerike og har store trafikale utfordringer, spesielt på Nedre Rælingsveg. Kommunen satser aktivt på sykkel. Halden har et stort, innovativt miljø innen grønn mobilitet og er svært godt egnet for en slik satsning. Flere store bedrifter ønsker å jobbe med sine ansattes reisevaner. Krødsherad har ikke samme trafikkutfordringer som Oslo-nære kommuner, men tidvis store trafikale utfordringer i forbindelse med fritidsinnbyggere.
Aktuelle reisevanefordeler i prosjektet
Inspiria kommer ut til bedriften i arbeidstiden med informasjon, inspirasjon og et utvalg elsykler og elsparkesykler som de ansatte kan teste under kyndig veiledning. Besøket er også en sosial tilstelning med grilling av pølser, servering av kaffe eller lignende.
Inspiria disponerer flere mobile sykkelgarasjer, eller sykkelcontainere. Disse inneholder inntil 10 elsykler og/eller elsparkesykler, samt ladere, hjelmer, låser og mekkestasjon. Containeren plasseres hos bedriften i en avtalt periode og de ansatte kan bruke utstyret fritt i perioden. Det er også mulig å låne utstyr uten container.
Inspiria har flere ansatte som har kompetanse til å gjennomføre service på sykler og elsykler. Vi har også et tett samarbeid med flere sykkelreparatører. Servicen gjennomføres på de ansattes private sykler i arbeidstiden. Erfaring viser at en nyoverhalt sykkel brukes vesentlig mer.
Inspiria kan, gjennom avtaler med flere sykkelimportører, tilby kjøp og leasing av elsykkel elsparkesykkel til rabatterte priser. Avtale om kjøp og/eller leasing kjøres direkte mellom bedriften og importøren og Inspiria får ikke noe ut utbytte av avtalen. Prisene varierer, men ligger normalt 25-40% under listepris.
Gjennom HJH har Inspiria utviklet et spennende motivasjonsforedrag. Foredraget tar for seg mekanismer som ligger til grunn for personlig endring og motivasjon og gjennomføres av våre dyktige pedagoger. Foredraget kan gjennomføres både fysisk og digitalt.
Kobla er en reisevaneapp som gjennom kunstig intelligens lærer brukerens reisevaner, og gjennom «nudging» forsøker å endre vanene til å bli grønnere. Inspiria samarbeider med Kobla i HjemJobbHjem og Grønn Jobbvei og tilbyr appen til medlemsbedriftene. Kobla ble tilbudt bedrifter i Viken Mobilitetspunkt Halden.
Sparkz er et undervisningsopplegg for ungdomsskole og videregående innen trafikksikkerhet på elsparkesykkel. Fossilfri er et undervisningsopplegg for mellomtrinnet hvor elevene både øver på sykkelferdigheter og får gjennomført service på sin sykkel. I Krødsherad ble denne servicen utført av en lokal sykkelreparatør som jobber ved en av skolene.
Rapporten fra prosjektet er ferdigstilt (PDF, 2 MB)- nedenfor kan du lese utdrag fra resultatene fra sykkelgledeprosjektet i Krødsherad.
Mobilitetspunkt Krødsherad
Krødsherad er en liten kommune, men vi jobber aktivt med grønn mobilitet. Dette drives i stor grad av behovet for å tilby nye og gode løsninger til hyttefolket. Gjennom Viken Mobilitetspunkt Krødsherad ønsket vi å tilby reisevanefordeler til innbyggerne. Arbeidet i Krødsherad startet med et oppstartsmøte med kommunens kontaktperson med påfølgende omvisning i kommunen. Ordfører deltok på deler av møtet. Ettersom kommunes ønske var et bredt tilbud til våre innbyggere, samt at køproblematikk ikke er relevant, ble det valgt en tilnærming med mål om å spre bevissthet rundt grønn mobilitet til så mange som mulig.
Oversikt over aktiviteter i Krødsherad 2021
Aktivitetsdager på Noresund og Krøderen
9. oktober arrangerte Inspiria en åpen sykleglededag i Noresund. Arrangementet var vellykket, til tross for store nedbørsmengder. Omtrent 150 personer var innom i løpet av dagen.
Kommunen var godt representert ved både prosjektleder Ellen Anne Bye til stede under hele arrangementet og med ordfører Knut Martin Glesne på besøk.
Noresund velforening var også til stede med flere av sine medlemmer og sin leder i spissen.
Store som små laget seg sin egen smoothie ved hjelp av Inspirias sykkelsmoothie og den nye allmendansen «Sykkeltur», laget av vår egen Thor Erling var en stor hit. Mange fikk prøvd elsykkel og elsparkesykkel for første gang og for mange fikk oppleve elsykkelgliset.
14. mai arrangerte Inspiria, i samarbeid med kommunen og Krøderen velforening sykleglededag på Kryllingparken i Krøderen. Omtrent 300 personer møtte opp. Eirik Ultang, norgesmester i trialbike deltok og viste tricks. Han gledet de oppmøtte med sine sykkelferdigheter og lagde show rundt dette. Han tok seg også tid til å lære bort et triks eller to. En lokal sykkelreparatør fikset de oppmøttes sykler.
Begge dagene ble kommunisert ut i god tid, gjennom sosiale medier og egne plakater laget for anledningen. Kommunen og velforeningene deltok aktivt i både planlegging og gjennomføring slik at arrangementene hadde god lokal forankring.
Aktiviteter på skolene i kommunen
Alle kommunens elever fra 5. til 9. trinn har deltatt på sykkel- og elsparkesykkelaktiviteter i regi av prosjektet. Disse tiltakene har blitt svært godt mottatt av både elever og lærere.
I mai 2022 holdt Inspiria et digitalt motivasjonsforedrag for de ansatte i kommunen. Foredraget er utviklet i HJH og skal gi deltakerne en innføring i grønn mobilitet og vise hvordan og hvorfor grønn mobilitet og aktiv transport kan være bra for den enkelte og for samfunnet.
Foredraget er utarbeidet med køproblematikk for øyet og erfaringen var at dette ikke passet like godt for Krødsherad. Dersom det planlegges et nytt foredrag for en lignende kommune, burde det endres til å heller snakke om aktiv transport og hvilke fordeler det gir.
Det ble i oppstartsfasen planlagt en organisert, guidet tur for eldre i kommunen. Hensikten var å vise eldre at nærområdet blir mye mer tilgjengelig med en elsykkel i forhold til en vanlig sykkel. Turen var planlagt med elsykler og guider fra Inspiria, mens frisklivskoordinator skulle stå for påmelding og organisering.
Denne turen lot seg dessverre ikke gjennomføre.
Gjennom Viken Mobilitetspunkt Krødsherad har tiltakene nådd 690 personer i Krødsherad kommune. Dette tilsvarer 32 % av befolkningen. For personer i alderen 5-65 år, som tiltakene i all hovedsak er rettet mot, har prosjektet hatt en rekkevidde på 43 % av befolkningen i kommunen.
Kommunens ønske var tiltak rettet mot befolkningen, i så måte må prosjektet synes å være en suksess.
Arbeidet med Viken Mobilitetspunkt Krødsherad har naturlig nok vært annerledes enn det øvrige arbeidet Inspiria gjør med grønn mobilitet. Dette skyldes størrelsen på kommunen og avstanden fra Sarpsborg.
For Viken Mobilitetspunkt Krødsherad er det tre læringspunkter som er av spesiell interesse:
- Dialog og oppfølging av en engasjert og dyktig kommuneadministrasjon
- Justering av reisevanefordeler til små kommuner
- Prosjektgjennomføring andre steder i Viken enn Østfold
Videre sier rapporten:
Dialog og oppfølging av en engasjert og dyktig kommuneadministrasjon
Krødsherad kommune, ved prosjektleder Ellen Anne Bye, har vært en god samarbeidspartner. De har vært imøtekommende, løsningsorienterte og har uttrykt et sterkt ønske om å skape så mye innhold og aktiviteter som mulig i prosjektet. Dette er en annerledes erfaring enn fra de øvrige kommunene, og legger et svært godt grunnlag for å oppnå gode resultater. I samarbeid med en kommune så langt unna Inspiria har denne innsatsen vært ekstra viktig.
Erfaringene viser at en engasjert og driftig vertskommune bidrar til å skape god lokal forankring, noe som igjen gjør at man når godt ut i befolkningen med tiltak. Andre lokale aktører som velforeninger kan også være veldig viktige samarbeidspartnere.
Justering av reisevanefordeler til små kommuner
Det er annerledes å jobbe med grønn mobilitet i en kommune som Krødsherad enn i f.eks. Lillestrøm eller Fredrikstad. Når forholdene er annerledes, må også reisevanefordelene være annerledes. I Viken Mobilitetspunkt Krødsherad har dette betydd at arrangementene har et sterkere fokus på aktiv transport enn nullvekstmål. Når dette ikke er blitt gjort godt nok, som var tilfelle med motivasjonsforedraget, treffer ikke tiltakene.
Dette er viktige erfaringer som gir mye læring. Det er mange små kommuner i Viken som hver for seg har ulike trafikksituasjoner, og det vil i fremtiden være viktig å etablere et like godt samarbeid som ble gjort i Krødsherad.
Prosjektgjennomføring andre steder i Viken enn Østfold
Viken er et stort fylke og det er langt fra Sarpsborg til Krødsherad. Koordinering og møter er, i all hovedsak, blitt gjennomført digitalt, noe som har fungert utmerket. For å minimere transportbehovet mellom Sarpsborg og Krødsherad har det vært et mål å koordinere aktivitetene. Det ble f.eks. gjennomført 3 dager med Sparkz og Fossilfri, dette ble gjort påfølgende dager. Aktivitetsdagen 14. mai ble gjennomført med samme utstyr og personell som en aktivitetsdag i Ski 13. mai.
Erfaringene viser at det er uproblematisk å drive et slikt prosjekt, men det krever noe mer planlegging av logistikk. Med tanke på Inspirias store volum av tiltak og arrangementer innen grønn mobilitet er det gode muligheter for å utnytte stordriftsfordelene dette kan gi.
Les hele rapporten her (PDF, 2 MB)